woensdag 15 mei 2013

Enghuizen herbezocht | Alles van waarde is weerloos

Jack Segbar | 1997 | Ateliergebouw Rotterdam-Zuid


‘Alles van waarde is weerloos’ inmiddels het meest weerloze fragment in de Nederlandstalige poëzie. Zoekend naar de oorsprong van Luceberts zin kwam ik bij het werk van Jack Segbar> terecht. Vaag herinnerde ik me het anagram: ‘Van alles is weer waardeloos’ maar wist niet dat het zijn werk was. Geweldig weer hoe de wet van Serendip zich manifesteerde; onverwachts vond ik mijn gelijk ergens anders terwijl ik op zoek was naar de bron>.

Moedig van Hannah Blom om er toch mee te stoeien. Ze schiep een klaagmuur. De zin kwam in Poolse, Hebreeuwse, Arabische en Chinese vertalingen op de imposante tuinmuur van het landgoed Enghuizen. Ze zocht de verbinding in plaats van de verschillen. Geen xenofobie maar het delen van ons unieke menszijn. Aldus haar toelichting. Toch denk ik dat Jack Segbar eind vorige eeuw in 1997 en in 2000 het kwetsbare in onze maatschappij beter in beeld bracht. 





 Alles van waarde is weerloos - Hannah Blom




Geen opmerkingen:

Een reactie posten